Kiedy nie ma prądu...

Praca energetyków najczęściej dostrzegana jest wtedy, gdy zabraknie prądu np. w wyniku awarii. Podpowiadamy, jak najlepiej się z nami skontaktować w takiej sytuacji i kiedy wezwać Pogotowie Energetyczne.

Podobnie jak Pogotowie Ratunkowe, Pogotowie Energetyczne należy wzywać tylko w uzasadnionych przypadkach, czyli takich, w których przyczyną jest awaria po stronie sieci elektroenergetycznej. Pogotowie Energetyczne nie ma możliwości naprawy instalacji wewnętrznej, należącej do odbiorcy energii elektrycznej. Wstępne sprawdzenie przyczyny braku prądu jest ważne również dlatego, że nieuzasadnione wezwanie Pogotowia Energetycznego może wiązać się z koniecznością pokrycia kosztów jego przyjazdu.

Zanim wezwiesz Pogotowie Energetyczne

Sprawdź bezpieczniki, zobacz, czy sąsiedzi w twoim budynku, a także tych sąsiednich również nie mają prądu. W sytuacji, w której np. cała ulica pozbawiona jest zasilania, przyczyna prawie na pewno leży po stronie sieci elektroenergetycznej. Należy wtedy wezwać Pogotowie Energetyczne. Przed wybraniem numeru 991 możesz jeszcze sprawdzić za pomocą dostępnej na stronie internetowej Energa-Operator mapy: https://energa-operator.pl/uslugi/awarie-i-wylaczenia/wylaczenia-biezace, czy awaria nie została już przez kogoś zgłoszona lub czy brak energii nie wynika z prac planowych.

Brak prądu - co dalej?

Jak zgłosić awarię

Awarie sieci elektroenergetycznej i spowodowany nimi brak energii zgłaszać można za pomocą numeru Pogotowia Energetycznego - 991. Należy mieć na uwadze, że jest to numer alarmowy przeznaczony wyłącznie do przyjmowania zgłoszeń dotyczących awarii sieci, a także sytuacji mogących powodować zagrożenie życia lub zdrowia, związanych z infrastrukturą elektroenergetyczną. W innych sprawach dotyczących działalności Energa-Operator, np. przyłączeniowych lub rozliczeniowych, kontaktować należy się za pomocą odrębnej infolinii pod numerem 801 404 404.

Zazwyczaj czas oczekiwania na połączenie z linią Pogotowia Energetycznego jest bardzo krótki. Wydłuża się on jednak znacząco w trakcie awarii masowych, kiedy numer 991 wybierany jest jednocześnie nawet przez kilkanaście tysięcy osób.

Na szczęście istnieją też inne sposoby zgłaszania awarii. Można to zrobić za pomocą SMS-a wysłanego pod numer 3991 o treści AWARIA. Następnie należy postępować zgodnie z otrzymanymi instrukcjami.

Brak prądu można też zgłosić przez Internet za pomocą dostępnego na stronie Energa-Operator formularza: https://energa-operator.pl/formularz-zgloszeniowy/awaria.

2023-10 kiedy nie ma pradu grafika 02

Kolejność wykonywania napraw

Pogotowie Energetyczne w pierwszej kolejności usuwa awarie i uszkodzenia sieci mogące stanowić ryzyko dla życia i zdrowia osób postronnych. W przypadku awarii masowych, w których uszkodzenia sieci są znaczne, elektromonterzy najpierw naprawiają linie elektroenergetyczne wysokiego napięcia, a następnie średniego i niskiego. Wynika to z tego, że bez zasilenia głównych węzłów sieci dystrybucyjnej nie ma możliwości dostarczenia energii dalej, tak aby na końcu mogła ona trafić do odbiorcy.

Widzisz zerwaną linię energetyczną, uszkodzone wejście, zerwaną kłódkę w stacji transformatorowej lub inną sytuację potencjalnie zagrażającą życiu lub zdrowiu? Nie zastanawiaj się i dzwoń pod numer 991. Po połączeniu wybierz cyfrę „0”. Zgłoszenia sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu traktowane są priorytetowo i niezwłocznie przekazywane dyspozytorom, którzy kierują na miejsce zespół Pogotowia Energetycznego.